Vestsjællands Fugleforening blev stiftet i 1968 af nogle lokale fugle-interesserede i Slagelse og har siden overlevet mange andre fugleforeninger, som har været i området.

Foreningens medlemmer er fordelt langs stort set hele Vestsjællands østlige kyst fra Skælskør til Kalundborg, og ind i landet fra Slagelse og op til Holbæk.

Foreningen har fast et medlemsmøde om måneden, dog ikke i juli og december.
Møderne kan godt være som et havemøde hos nogle af medlemmerne, hvor vi ser på deres fugle.
Juni afholder vi mødet som en grill/sommerfest.
Mødet i november afholdes som en juleafslutning med præmieuddeling, spisning af traditionel julemad og banko spil.

Derudover holder foreningen en årlig udstilling, hvor vi viser medlemmernes fugle og opdræt frem, og hvor der er dommere, som bedømmer fuglene på udseende og kondition, og tildeler præmier og pokaler.

En gang om året er der udflugt til fugleholdere udenfor vores forening eller fugleparker, normalt i Danmark og Sverige.

Hvert forår afholder vi et fuglemarked, hvor medlemmerne og andre kan sælge deres overskud af fugle eller købe nogle nye.

Det plejer at være et stor hit med mange besøgende.